fbpixel

Chatbot készítés programozói tudás nélkül

Szerző: | Marketingszoftver, Marketing | 2 hozzászólás

Fénykorukat élik a chatbotok a marketingorientált cégek földjének naposabb vidékein.

Ahogy ilyenkor lenni szokott, a trend jól trágyázott termőföldként táplálja a kapcsolódó szakemberek és szolgáltatások burjánzó körét.

Megjelennek a chatbot építéssel kapcsolatos online tudásanyagok, chatbot készítő workshopok és tréningek nőnek a semmiből és szakértők, vagy éppen szakNEMértők kínálják a fejükben lévő információt megvételre.

Jut eszembe: Az írás affiliate linkeket tartalmaz.

Miért ennyire felkapott téma a chatbot téma?

Ha az ókori Rómáig nem is, a gyarló ember passzív jövedelem iránti vágyáig mindenképpen vissza kell mennünk.

Ugyanis vállalkozóként arra törekszünk, hogy a lehető legtöbb folyamatot automatizáljunk, ezáltal csökkentve a költségeket és növelve a folyamatok konstans, kiszámítható működését.

Mert mi is valójában a chatbot?

A chatbot egy automatizált asszisztens, annak minden előnyével (nem betegszik le a kampányhajrában, nincs rossz napja és nem zavarja az ügyfél modora sem), és hátrányával (nem igazi személyes kapcsolat és nem főz kávét!!!) együtt.

Mint a legtöbb automatizált folyamat, a chatbotok is akkor lubickolnak és „élnek” igazán, ha ismétlődő feladatokat kell nagyon sokszor elvégezni.

Persze ma már sokkal fejletebb, olykor gépi tanulással megspékelt chatbotok is léteznek, mégis inkább a rendszeresen megoldandó feladatokra szabott botok a népszerűek, áttekinthetőek és -nem utolsó sorban- kkv szinten is elérhetőek.

Nem csak Messengeren lehet chatbotod

Amikor chatbot építésről beszélünk, akkor a legtöbben a Messenger Chatbotokra asszociálnak.

Pedig a Facebook Messenger ökoszisztémájában tevékenykedő chatbotok készítésénél nem áll meg az élet. Sőt! Azután kezdődik igazán.

És érdemes is elgondolkodni a Facebook platformtól független chatbot készítésén.

Hiszen az egész Facebook kánaánnak van egy ritkán említett aspektusa is, amelyet -olykor talán önös érdekből- a chatbotszakértők és Facebook guruk elfelejtenek közölni a nagyérdeművel:

A Messenger chatbot készítés kitettsége

Hiszen a Facebook folyamatosan változtatja a szabályait és az algoritmusát egyaránt.

Amit még tegnap szabályszerűen csináltál, holnapra a Facebook hirdetői fiókodba kerülhet (mert a Facebook elkaszálja, mint részeg parasztbácsi a tulipánt).

Amíg ma még tudsz 15 forintért -releváns- átkattintásokat vásárolni, addig ez holnapra már csak a „bezzeg a mi időnkben” szintű beszélgetés adalék lesz.

De ne merüljünk el ebben jobban, elég ha tudjuk: ha csak a Facebookra (és a hozzá tartozó platformokra, mint az Instagram, Messenger stb.) alapozod a marketinged, akkor pengeélen táncolsz…a cégeddel együtt.

Saját sztori: Így kaszálhatja el a Messenger chatbotod a Facebook indoklás nélkül

Messenger chatbot helyett chatbot az oldaladraA 1,5 éve töretlen sikerrel futó chatbotunkat korlátozás alá vette a Facebook, mert -szerinte/szerintük- sérti a szabályzatot. Konkrétumokat nem árulnak el, a fellebezésekre és pontosítást kérő megkeresésekre nem válaszolnak. Ha nem becsülném annyira önmagamat és a cégemet azt mondhatnám, „parasztot ütik F8-on”. De nem mondok ilyet.

Nyilván a kitettség más szoftverek és platformok esetében is fennállhat, de a vak is látja, hogy miért veszélyesebb ebből a szempontból a Facebook.

De akkor hogyan legyél menő chatbotos cég/marketinges, hogy ne kelljen Zuckerbergtől féltened a kasszát? Hát így:

Chatbotépítés a Facebookon és Messengeren kívül

Minden valamirevaló marketinges tudja, hogy kutya kötelessége a forgalmat (látogatókat) a lehető leginkább saját kontroll alatt lévő kommunikációs felületek felé terelni.

Miért?

Mert megírod a világ legszenzációsabb marketingszövegét egy Facebook postba, ám azt -mintegy szürreális keretként- macskás képek, „Ezt nem fogod elhinni…” kezdetű clickbait postok és „Hogyan legyél gazdag tegnapra” MLM fanatisták tartalmai veszik körül.

És a jól megírt marketingszöveged hatékonysága pixelről-pixelre, karakterről-karakterre csökken.

Oké, kell a Facebook és oké, minél jobb a tartalom, annál inkább elolvassák. De a számok nem hazudnak:

Minden 60 másodpercben a Facebook-on: 510.000 hozzászólást posztolnak, 293.000 státuszfrissítés születik, és 136.000 fotót töltenek fel.
Forrás: Zephoria, és a The Social Skinny

Ezért törekszünk mi, online marketingesek az oldalunkra terelni minél nagyobb százalékban a forgalmat, mert ott mi irányíthatjuk a játékot.
Külön landing oldalra érkeztetünk, levesszük a menüt, kiteszünk egy elütő színű színű, kontrasztosabb gombot stb.

Akkor miért ne tennénk ezt a chatbottal is?
Most már megtehetjük.

Legyen saját chatbotod, a saját oldaladon

Képzeld el a következőt:

A leendő legjobb vevőd egyelőre még leadként megérkezik az oldaladra.

Szétnéz kicsit, van halvány elképzelése róla, hogy miért jött, de most nincs ideje mindent végigmazsoláznia.

És már pattanna is le, mint Borsodis kupak a kanálvégtől, ám ekkor…

…ekkor felvillan egy chat ablak.

A chatbot megmenti a vásárlót

Élete legnagyobb bounce-ára készülő, kemény munkával, komoly hirdetési büdzsével és véres verejtékkel idecsábított látogatónk megáll egy pillanatra és elolvassa, ki és mit írt neki chaten. Mert az e-mailt elegáns arroganciával dobjuk a kukába vagy a spambe, de egy chaten írt üzenetnek nem tudunk ellenállni.

És máris benne van abban a folyamatban, amit úgy hívunk magyarul, hogy conversational selling, vagy ha angolul bírod, akkor beszélgetés alapú értékesítés. 🙂 (Egy szar poén minden cikkben elfér. – a szerk.)

És ez a legerősebb értékesítési forma a személyes értékesítés után (meg talán a fullra polírozott, interaktív videó).

Ezért kell chatbot az oldaladra.

És ezért mondom, hogy a …

quriobot-chatbot-szoftverQuriobot, a megmentő

Megmenti a lepattanó leadet, továbbsegíti a vásárlási folyamatban lévőket, megválaszolja a 47 milliomodik „Milyen fizetési módot választhatok?” típusú kérdést, amitől egy jobb mentális és lelkiállapotban lévő ember is kitérne a béketűrésből egy idő után („Ott van az oldalon leírva, vazze!”)

Egy jó chatbot felhasználási területei ha nem is súrolják a végtelent, sokrétűnek magabiztosan nevezhetők.

És a Quriobot egy jó chatbot.

Ha kicsit is ismersz, akkor tudod, hogy egy-egy területre egy raklapnyi szoftvert próbálok ki.

Így tettem a chatbotokkal kapcsolatban is és a Quriobot győzött. Magasan.

Ráadásul ezt a chatbotot havi 500 chatig ingyenesen is használhatod, de erről később.

Hogyan néz ki a chatbot az oldaladon?

Hát kábé úgy, mint most az enyémen, ha elindítod a jobb alsó sarokban kattintva 😉

Abszolút esztétikus megoldással és jó felhasználói felületettel megáldott virtuális weboldalasszisztensként parádézik, hogy segítse az oldalad célját.

Miben segíthet neked a chatbot?

Több feliratkozás chatbottal

Egy hírlevélre feliratkoztató oldalon (ahol pl. egy ingyenes ebookot kínálsz e-mail címért cserébe) válaszolhat a kifogásokra, amelyek felmerülhetnek, ezzel segítve a konverziót:

  • biztonságban lesznek-e az adataim?
  • letudok iratkozni az e-mailekről?
  • tényleg ingyenes-e az ebook?

Ezekre a kérdésekre automatizáltan, kiszámíthatóan és higgadtan válaszol, akár éjszaka is, amikor te a Bentleydről álmodsz.

Hogy aztán a reggeli kávéval visszacsöppenve a valóságba, a magasabb feliratkozási arány derítsen jobb kedvre.

Jobb szegmentálás és látogatóirányítás chatbottal

Ideális esetben az oldalad elvégzi a munka orszolán részét (és most nem az ordításra gondolok) és segít eligazodni a látogatónak és tovább terelni őt a következő konverziós pont felé.

De tudjuk azt, hogy a látogatót nem lehet eleget agitálni, hogy tegyen meg valamit.

Ezért például a főoldalon elhelyezhetsz egy chatbotot, amelynek egyetlen dolga, hogy szegmentálja az oda érkező látogatókat és a megfelelő tartalom felé terelje.

Automatizált ügyfélkiszolgálás (ügyfélszolgálat) chatbottal

Az OtthonFa -önismeretei brandünk- előfizetői (aka OtthonFa Club) már hónapok óta használják örömmel az őket segítő chatbotot.

A leggyakoribb kérdésekkel és kérésekkel („Hol módosíthatom a bankkártyámat?” stb.) már nem nekünk kell válaszolgatnunk, az előfizetöinket a chatbot állítja irányba.

Ez természetesen nem csak nekünk jó (kevesebb e-mail stb.), hanem az ügyfeleinknek is.

Hiszen nem kell e-mailt írniük, majd az ügyfélszolgálati válaszra várniuk, hanem azonnal, pár kattintással választ kapnak a kérdéseikre.

Több eladás a sales oldalon chatbottal

Azt már sok A/B teszt kimutatta, hogy a chat lehetősége növeli az értékesítési oldalak konverzióját.

Erre Furgangos Ferenc from Hungary kitesz egy ingyenes chatet az oldalára, -jobb esetben- átállítja offline-ra, ha már úgy sem tervez ránézni soha, majd a vallásába építi a tényt, hogy innentől az oldala jobban konvertál.

Nem, kedves Furgangos Ferenc, az oldalad nem konvertál jobban, cserébe a látogató joggal érezheti úgy magát -ha mondjuk üzenetküldés nincs beállítva a chatben-, mint a magára hagyott kamaszfiú a közös petting után. „Kissé frusztráltan.”

Ehelyett „Ferencünk from Hungary” csinálhatná így is:

  1. Regisztrál egy ingyenes Quriobot chatbot fiókot
  2. Elkészíti az adott oldalra szabott chatbotot
  3. A chatbotja megválaszolja a gyakori kérdéseket és útba igazítja a látogatókat
  4. Időnként ránéz a statisztikákra, hogy kell-e csiszolni a boton
  5. És örül, mert most már nem csak a hite, hanem az Analytics (meg a bankszámlakivonat) is megerősíti, hogy az oldala több vevőt generál

Azt hiszem megfelelően átrágtuk az elméleti hátteret, nézzük magát a chatbot szoftvert.

Így működik a Quriobot chatbot szoftver

Előljáróban leszögezem: működik, ahogy kell.

Ha olvastad már az ingyenes értékesítési tölcsértervező szoftver, a villámgyors bankkártyás fizetés POS terminál írásaimat, vagy hallottál előadni, akkor tudod: arról írok, amiről saját tapasztalattal rendelkezem.

Nincs ez másként a chatbotokkal sem.

Megj.: Ezt a chatbot szoftvert is több alternatíva után választottam, ez a cikk -és egyben szívbéli ajánlás- is 4 hónapnyi Quriobot tapasztalat alapján született meg. Szerintem így korrekt.

A Quriobot chatbot alapok

A chatbot szoftveren belül több chatbotot hozhatsz létre, amelyeket egy-egy rövid kóddal illeszthetsz be a megfelelő oldaladba.
Olyan, mint egy Facebook pixel, vagy Google Analytics kód. Semmi extra.

Tehát nem csak egy általános chatbotot készíthetsz, ami -mivel mindent bele akarsz rakni- olyan bonyolult lesz, mint egy kisebb NASA projekt.

Hanem egyszerűbb, specializált botokkal operálhatsz, amelyek így jobban áttekinthetők és célorientáltabbak lesznek.

Készítettem már könyv értékesítési (sales) oldalára chatbotot, ami gyors szegmentálás (vásárolt-e a könyvből vagy sem) után a megfelelő irányba tereli a látogatót:
– ha már vásárolt, akkor minden bizonnyal kérdése van a vásárlásával kapcsolatban (nem kapta meg a könyvet, mikor kapja meg, hol találja a bónuszokat stb.)
– ha még nem vásárolt, akkor a vásárlás előtt felmerülő kérdésekre kap választ, majd ha nincs több kérdése, akkor elérakom a megrendelő űrlapot.

A chatbotkészítő szoftver felülete

Bár a fejlesztők törekedtek -egész sikeresen- egyszerűvé és átláthatóvá tenni a felületet, néhány órát érdemes elkattintgatni a szoftverben, hogy átlásd a működését.

Kezdjük az elején, a Vezérlőpulttal.

Vezérlőpult – a chatbotjaid áttekintőablaka

Az elkészített chatbotjaid a Vezérlőpulton (Dashboard) sorakoznak.

A Vezérlőpultról vághatsz bele új chatbot készítésébe, vagy meglévő szerkesztésébe.
Valamint itt kaphatsz egy gyors áttekintést a chatbotjaidhoz tartozó alap statisztikákról, vagy a Reports-ra nyomva az adott chatbot minden apró analitikájáról.

Chatbot létrehozása a szoftverben

Itt egy gyors áttekintő videó, hogy mi mindent állíthatsz be a chatbot létrehozásakor.

Nem szeretném több(száz) oldalasra nyújtani ezt az írást, ezért a részletekben való elmélyedés nélkül ennyi infót erről.

A chatbotod építőkockái

A szoftveren belül blokkokból építkezhetsz, majd ezeket a blokkokat kötheted össze.

Ebben a pillanatban ezeket a blokktípusokat (a szoftveren belül lépéstípusok) használhatod:

chatbot-szoftver-quriobot-step-types

Ezekből az építkockákból hozhatod létre a saját chatbotod

A cikk írásának kezdetén még csak egy típusú nézetben építhetted meg a chatbotod, mostanra már a vizuális építő is a rendelkezésedre állsz.

Így a saját szádíze szerint választhatod ki, hogy mikor, melyik nézet a kényelmesebb számodra.

WordPress plug-in a chatbotod beillesztéséhez

Frissen debütált a Quriobot WordPress plug-in, amellyel a WP alapú oldaladba illesztheted be az elkészített chatbotot.

Tudom-tudom, újabb plug-in.

Viszont a normál beilleszthető kód sajnos hibákat okozott egy-egy WordPress-szes oldalunknál és a support a plug-in telepítését hozta megoldásként.

A plug-int innen, a WordPress oldaláról töltheted le ingyen, a használatáról pedig itt a hivatalos dokumentáció.

Próbáld ki: chatbot ingyen

Ide kattintva máris a Quriobot regisztrációs oldala fogad.

Regisztrálj magadnak egy botot és kezdd el használni még ma 😉

Tetszett ez kis szösszenet?

Nem utasítom vissza a hálát.

Egyrészt köszi, hogy ezen a linken regisztrálsz magadnak ingyenes Quriobot chatbot fiókot.

Ha pedig ismersz olyan marketinges csoportot, ahol nem a félrenyomtatott Tescos árcédulán röhögnek, hanem szakmai diskurzusok folynak, akkor kérlek oszd meg ezt az írást. Ezzel nekem is és a csoportnak segítesz és örömöt szerzel.

Ha gondolatod van, írd meg hozzászólásban.
Pl. ha szeretnél valamilyen marketingszoftverről olvasni, vagy egy adott feladatra/területre keresed a megfelelő (marketing)szoftvert, azt is írd meg bátran.

Utolsónak lenni gáz!

A marketingben pedig életveszélyes is.

Iratkozz fel hype és zaklatásmentes hírlevelemre, amiben még az ajánlatokat is imádni fogod!