fbpixel

A rövidebb néha jobb – Linkrövidítés profin

Szerző: | Marketing, Marketingszoftver | 0 hozzászólás

A linkrövidítés az online bizniszek világában szinte elkerülhetetlen.

Ebben az írásban pedig arról olvashatsz, hogy miért kell, hogyan csinálj, mivel csinálj rövidített linkeket.

És persze nem marad el a szokásos, magasabb szintű marketingösszefüggések belefűzése az anyagba, tehát ha a témát már kisujjból kirázod, ezért egy végigolvasást a sorok közti tartalom miatt is megér 😉

Trump és a linkrövidítés

Linkrövidítés - Fehér Ház és Donald Trump

Így rövidít linket a Fehér Ház

A „linkrövidítés, ahogy Donald Trump csinálja” címet túlságosan marketinghype-oltnak találtam.

Egy „feszes” Facebook posztot is széthúz egy UTM-ekkel gazdagon bombázott link, ha pedig te vagy Trump, akkor nem tudsz Tweetekkel saját valóságot varázsolni az emberek fejébe kilométeres linkekkel.

Hogy ezt empirikusan igazoljam, csak gondolj bele, hogy melyik linkre kattintanál szívesebben:

Rövid link és hosszú link

Te melyikre kattintanál szívesebben?

Bocs, ha még ifjú titán vagy a digitális bizniszek terén, akkor úgy tűnhet, hogy megszaladt az ujjam a billentyűzeten. De akkor most megkövetem magam…kezdjük az elején.

Mi az a linkrövidítés?

Amikor ebből: https://losonczi-janos.hu/ingyenes-ertekesitesi-tolcser-tervezo-program-a-legjobb-fajtabol/?utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_content=mszcom_ef_fb_group_
Ez lesz: https://utm.io/ugAE

Kottázhatható a különbség, bár ezen a rövidített linken -ahogy látni fogod- még sokat lehet javítani, amit a digitális univerzum konverzió emelkedéssel (jelen esetben átkattintással) hálál meg. Bakker…már megint előreszaladtam…

Itthon többnyire a bit.ly vagy goo.gl linkrövidítők juthatnak eszedbe a témáról. Persze több is -talán jobb is- van.

Mitől lesz hosszú a link?

A modern tartalomkezelők (webáruházmotorok, blogmotorok stb.) -mint amilyen például a WordPress, a Joomla stb.- törekszenek „szép, beszédes” linkeket létrehozni a tartalmakhoz.

Ez bár könnyítheti a megértést -mert SEO szerepe már elhanyagolható-, sokszor irreálisan hosszú linkeket eredményez.

Erre mi marketingesek még ráteszünk egy lapáttal.

Hiszen szeretnénk mérni a különböző forrásokból és tartalmakról érkező forgalmat, ezért UTM címkékkel látjuk el a linkeket.

Ez szép és jó, de ez extra karektermennyiséget eredményez a -sokszor egyébként is hosszú- linkek végén.

Ezen tehát rövidíteni kell. De miért?

Miért készíts rövidített linkeket?

Mert jót teszel vele magadnak és a tartalmaidat mohón fogyasztó netkrúzereknek egyaránt.

De álljanak itt a linkrövidítés előnyei pontokba szedve:

Vizuális megbízhatóság növelése linkrövidítéssel

Lehet, hogy ezt a fogalmat most „grécsiztem ki” így hajnalban, de találó. És most már létezik!

Mivel az agyunk túlélésre kondicionált (mondjuk ki: lusta), ezért törekszik a lehető legkevesebb energiát felhasználni. Tehát eredendően hajlik az egyszerűsítésre.

Egy 66-os útnyi link vizuálisan is megterhelő (tehát csak az, hogy lásd) és feldolgozni is sokkal nehezebb. Hiszen amint ránézel egy linkre, azonnal elkezded visszafejteni (hová vihet, mi lehet ez stb.) akár tudatában vagy, akár nem.

Ezért egy rövidebb link duplán csökkenti az agy kognitív terhelését, aminek az eredménye, hogy szívesebben kattintunk egy rövid, mint egy hosszú linkre.

Sőt, jobban meg is bízünk bennük, ha más tényező nem csökkenti a bizalmat.

Optimális helykihasználás linkrövidítéssel

Ezt könnyű belátni, ezzel kezdted a cikk olvasását is.

Egyszerűen helyet spórolsz a rövidített linkkel, ami egy SMS, Messenger üzenet vagy tweet esetén elég fontos lehet.

Vagy egy Facebook poszt esetén is jól jön, hiszen egy adott karakterhossz után a Facebook „levágja” a tartalom egy részét és az csak további egy kattintással érhető el. Ha ott a linked, akkor ez akár konverziót is csökkenthet. De ez már a következő pont…

Konverziónövelés linkrövidítéssel

Marketingalapvetés, hogy ha csökkented az agy kognitív terhelését, akkor magasabb konverziót érsz el. Ezt spoilereztem el fentebb.

Ahogy alapvetés az is, hogy minden döntésnek és cselekvésnek kockázata van, amelyet ha csökkenteni tudsz, akkor szintén konverziót növelsz. Hiszen megkönnyíted a döntéshozatalt, ezáltal csökkented az agy munkáját…a többit meg már tudod a fentebbi sorokból.

A linkekre való kattintás kockázata, hogy irreleváns tartalomra visz, vagy megbízhatatlan oldalra, netán -és ez is benne van a pakliban- adathalász, „kékkapszulás” (és most nem Neora és a Mátrixra gondolok), vagy más ártó weboldal lesz a kattintás utáni oldal.

Tudom, elsőre furán hangzik, hogy a linkekre való kattintás terhelés az agynak. De gondolj csak bele: hányszor kell ilyen aprónak tűnő döntést meghoznod egyetlen nap? Egyes kutatások szerint:

„egy felnőtt átlagosan 35.000 döntést hoz meg…naponta!”

Persze mondhatod, hogy egy bit.ly link mögött sem biztos, hogy nem egy méretes (méteres) kígyóuborka fogad indokolatlanul, és igazad van.

Ezért is ad extra erőt a rövidített linknek, ha az a brandedhez köthető, saját domaines „shortlink”.

Brand ápolás linkrövidítéssel

Etikai kódex, arculati kézikönyv és Fiverres logó.

Mind tudjuk, hogy ezektől szárnyal igazán egy magyar kkv. Ja nem.

Az azonban vitathatatlan, hogy ha megbízható márkaként vagy jelen a közösséged fejében szegmentálva, akkor érdemes minden megmozdulásod a márkádhoz kötni. Meg amúgy is.

Például itt van ez a blog és szerénynek nem mondható személyem.

Mindkét lenti link ennek a blognak a főoldalára visz és egyik sem egy, az egyben a blog (brand?) saját domainjét használja.

https://bit.ly/2ICfVkt

https://losi.marketing

És mégis…az, amelyiket az agyad egyszerűen összetudja kapcsolni velem és ezzel a bloggal, az hitelesebb és megbízhatóbb linknek tűnik. Linkrövidítés magic!

Eredeti link rejtése linkrövidítéssel

Ez leginkább a saját domaines link előnyei miatt fordulhat elő.

Például ha affiliate linkeket használsz (tehát mások termékeit is promótálod címkézett linkekkel), akkor nyilvánvalóan szeretnéd inkább a te brandedhez köthető, megbízható link alatt tálalni a tartalmat.

Például ezen a linken egy ingyenes sales funnel (értékesítési tölcsér) és marketingfolyamat tervezőt találsz: https://losonczi-janos.hu/al/funnelytics/
Teljes cikk róla itt: Értékesítési tölcsér tervező program a legjobb fajtából

De ilyen lehet egy kampányüzenet is, amelyben -a kíváncsiságra hatva- nem akarod felfedni a link mögötti tartalmat.

Jobb link analitika linkrövidítéssel

Bár a Google Analytics a default követőkód, amit a legtöbben a weboldalukba pattintanak, a mérési eredmények -a GDPR óta talán még inkább- pontatlanok.

Sokszor tapasztalhatod, hogy átkattintások „elvesznek a statisztikából”. Pl.: Nem fogadta el a látogató a sütiket.

Ellenben a rövidített linkre kattintás jól mérhető, és így értékes információkat rejt a link sikerességéről.

A rövidített linkek 3 típusa

1) A linkrövidítő domainjét használó rövidített linkek

Ha regisztrálsz egy ingyenes bit.ly fiókot, akkor minden rövidített linked valami hasonló lesz: http://bit.ly/2ICfVkt

Ebben az esetben egyetlen brandet erősítesz, és az a bit.ly.

Nem tudják a linket hozzád és a márkádhoz kötni, ebben egyedül a kontextus (a te FB oldaladon van, a szöveg utal rá stb.) segít összekötni a rövidített linket veled.

2) A saját aldomaint használó rövidített linkek

Ez már egy profibb megoldás, amiért többnyire fizetned kell.

Egyrészt -adja magát- hogy kell lennie egy domainednek (pl. ez most legyen tedomained.hu), de mivel ezt a blogot olvasod, ez gondolom pipa.

Aztán a linkrövidítók -mint amilyen a bit.ly- kínálnak fizetős csomagokat, amelyeknél már használhatsz saját aldomaint. Aldomain például a katt.tedomained.hu.

Ha ezek megvannak, akkor a domain DNS szolgáltatásának segítségével össze kell kötni a linkrövidítőt az aldomainnel.

A technikai részletekbe nem mennék bele, hiszen mind a linkrövidítők, mind a domain/tárhelyszolgáltatók más-más felületet és lehetőséget biztosítanak az összekötéshez.

3) Rövidített linkek „külön domain” alatt

Ez igazából a kettes pont azzal a különbséggel, hogy beregisztrálsz egy plussz domaint, ami csak és kizárólag a rövidített linkekhez használsz.

A 2-es pont példája alapján ez lehet például a tedo.main (ha létezik ilyen végződés), vagy a saját példám a losi.marketing.

Milyen linkrövidítőt használjak?

Bit.ly

Bit.ly logo

Ha a lényeg, hogy rövid legyen és semmi más, akkor bit.ly.

Pontosan azért, mert sokan használják, ezáltal az emberek megszokták, hogy ez létezik és nem feltétlenül az ördögtől való.

Láthatod a kattintásokat, azt is, hogy milyen csatornáról és melyik országból érkeztek.

És ingyenes is.

Mondanám a Google linkrövidítő szolgáltatását (goo.gl linkek) is, mint a netezők körében elfogadottat, de sajnos 2019 március 30-ától ez a Google szolgáltatás nem érhető el.

Ha már szeretnél saját domaint vagy aldomaint használni, esetleg ínyenc funkciókra is szomjazol, akkor érdemesebb kicsit körülnézni.

Én ezt a „körülnézést” könnyítem meg neked két extra ajánlással a bit.ly mellé.

Mindkettőt használom, tehát nem hasraütve adok tippet most sem.

Rebrandly

Rebrandly logó

Az első ajánlásom, a Rebrandly.

Ajánlom azért, mert piszok jó a felülete, gyors, funkciógazdag, kiváló böngészőbővítménye van és a legerősebb az ingyenes csomagja.

A videón a Rebrandly Google Chrome kiegészítőjét láthatod.

UTM.io

UTM.io logó

A második az UTM.io.

Hasonló tudással rendelkezik, mint a Rebrandly, a Google Chrome kiegészítője is jól használható, bár felület szempontjából kicsit „oldschoolabb”.

Amiért én mégis ezt használom intenzívebben a Rebrandly helyett, az a linkek rendszerezése.

Addig minden oké, hogy készítesz rövid linkeket.

De amint nem „eldobható”, hanem újra és újra használható linket szeretnél (mert pl. a statisztikák miatt ez fontos), akkor könnyen visszakereshető, rendszerezett megoldásra van szükséged. Különben a linkrövidítés könnyen káoszba fulladhat.

Ebben az UTM.io a legjobb, az általam próbáltak -és a hosszas kutatás- alapján. Ez kiemelt része is az értékajánlatuknak: „No More Messy UTM Spreadsheets”.

Van ingyenes csomagja, viszont ebben csak bit.ly rövidítőt választhatsz, tehát a brand-es domained nem, de rendezett linkjeid lehetnek ezzel a csomaggal is.

Linkrövidító trükkök és nyalánkságok

Van pár trükk és extra a linkrövidítőkkel kapcsolatban, amelyek említést érdemelnek így desszertként. Fogyaszd örömmel. 😉

Legális kémkedés a konkurencia statisztikái után

Kevesek által ismert trükk, hogy bit.ly rövidített linkek statisztikája publikusan lekérdezhető.

Igen, először én is megdöbbentem, amikor pár éve hallottam.

Nincs más teendőd, mint bemásolni a böngésződ címsorába azt a bit.ly rövidített linket, amelynek a statisztikáiba belekukkantanál, majd írj utána egy „+” jelet (idézőjelek nélkül természetesen).

És láss csodát, máris látod bármilyen bit.ly link statisztikáit.

Retargeting linkre kattintás alapján

Ezzel a trükkel -közvetve- akár a promóció elől elzárt Facebook csoportokban is hirdethetsz.

A retargetinget többnyire úgy használjuk linkekkel összefüggésben, hogy egy adott weboldalra érkező látogatókat célzunk meg újra (hirdetéssel, üzenettel stb.)

De mi van akkor, ha nem weboldalt linkelsz, hanem mondjuk egy Facebook csoportot?

Mi van akkor, ha egy olyan csoportban lévőket szeretnél elérni, ahol vasszigorral tiltják a promóciót?

Egyik megoldásról egy vendégcikkben írtam, most egy másikat mutatok meg.

Vannak linkrövidítők -az általam ajánlottak közül ilyen a Rebrandly- amelyek a linkre kattintókat retargetálni is tudják. Vagyis lehetőséget adnak erre.

Ez egy hatalmas ziccer lehet a stratégiádban.

Fogsz egy általánosan elfogadott „kiadó” (tudomisén, pl. Wikipedia) által készített -értékes- cikket, ami releváns a te területeddel.

Majd ezt egy „retargetálható rövidített linkkel” megosztod abban a Facebook csoportban, amelyikből ügyfeleket szeretnél kicsemegézni.

Az adminok nem fognak szólni, hiszen nem „magadat tolod”, hanem mondjuk egy moz.com cikket osztottál meg.

Te pedig hirdetésekkel szépen eléred a linkre kattintókat. Hát ilyet is lehet linkrövidítéssel. :ördögikacajsmiley:

Ha jön újabb ötletem/tippem linkrövidítőkkel kapcsolatban, akkor bővítem ezt az írást.

És hogy erről -meg hasonló jövőbeni marketingjóságokról- ne maradj le, iratkozz fel a bullshitmentes értesítőmre.

És ha ezen túl vagy, akkor oszd meg ezt az írást marketingkörökben, hogy ne nekem kelljen retargeting trükökkel elérnem az ottani tagokat 😉

Utolsónak lenni gáz!

A marketingben pedig életveszélyes is.

Iratkozz fel hype és zaklatásmentes hírlevelemre, amiben még az ajánlatokat is imádni fogod!

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük